Wissenschaftliche Vorträge (letzte 5 Jahre)
Dezember (2024): No cross-linguistic effects in variation: Attributive adjectives in the early acquisition of Spanish and French as heritage/majority languages. Going Romance 2024, Braga (Portugal).
Dezember (2024): On the early acquisition of null subjects in Catalan and German as heritage or majority languages: early multilingualism in Germany and Catalonia. Going Romance 2024, Braga (Portugal). Zusammen mit A. Jiménez-Gaspar.
Juli (2024): On the early acquisition of null subjects in Catalan and German as heritage or majority languages: early multilingualism in Germany and Catalonia. EUROSLA33, Montpellier (Frankreich). Zusammen mit A. Jiménez-Gaspar.
Juli (2024): Supporting heritage languages outside the family: a cross-sectional study on early German-Spanish bilingualism in Germany and Spain. EUROSLA33, Montpellier (Frankreich). Zusammen mit J. Stahnke und N. Müller.
Mai (2024): Acceleration effects in the acquisition of copular verbs: the role of Spanish in early bilingualism. Workshop on Acquisition Advantages in Multilingual Learners: Theoretically- and Empirically-based Studies of the Multilingual Advantage and its Use in Society. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland). Zusammen mit D. Wegner.
Mai (2024): Acceleration effects in multilingual children: The case of word order in Spanish-German bilingual children at preschool age. Workshop on Acquisition Advantages in Multilingual Learners: Theoretically- and Empirically-based Studies of the Multilingual Advantage and its Use in Society. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland). Zusammen mit S. Bugge.
Mai (2024): The monolingual child from a multilingual perspective: subject omissions in English and French. Workshop on Acquisition Advantages in Multilingual Learners: Theoretically- and Empirically-based Studies of the Multilingual Advantage and its Use in Society. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland). Zusammen mit T. Hojati und J. Schneegans.
Mai (2024): The multilingual linguistic advantage in successive language acquisition: French. Workshop on Acquisition Advantages in Multilingual Learners: Theoretically- and Empirically-based Studies of the Multilingual Advantage and its Use in Society. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland). Zusammen mit G. Resmja, M. Hüppop, T. Hojati, J. Schneegans, J. Stahnke, L. d'Aurizio, D. Wegner und L. Bauke.
April (2024): The multilingual advantage of L1 and L2 learners in the acquisition of French subjects: Insights from a generative perspective. Workshop on Grammatikmodelle in der Sprachdidaktik im Rahmen der Tagung LiDi. Dortmund (Deutschland). Zusammen mit J. Stahnke, N. Müller, L. Bauke und D. Wegner.
Februar (2024): Children benefit from linguistic knowledge without transfer. A language-as-resource view for future multilingual education. 4. Workshop im Rahmen des DFG-Netzwerkes Optionality and Variation in Multilingual Syntax. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland). Zusammen mit D. Wegner und N. Müller.
Februar (2024): The benefits of acquiring variation across the board: what we learn from multilingual grammars. 4. Workshop im Rahmen des DFG-Netzwerkes Optionality and Variation in Multilingual Syntax. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland).
November (2023): Fillers in bilingual children acquiring the non-null-subject property of French: syntactic and prosodic considerations. Going Romance XXXVII, Radboud University of Nijmegen (Die Niederlanden). Zusammen mit J. Stahnke, L. d’Aurizio und N. Müller.
September (2023): Tapping into linguistic competence in early heritage language acquisition: the receptive vocabulary task as a measure for monolingual and bilingual baselines. Research Unit 'Emerging Grammars in Language Contact Situations (RUEG) Conference. Humboldt-Universität zu Berlin (Deutschland). Zusammen mit A. Jiménez-Gaspar.
September (2023): The emergence of code-switching in early multilingual acquisition: The role of input quantity and quality factors in Catalan as a heritage language. 38. Romanistentag, Universität Leipzig (Deutschland). Zusammen mit A. Jiménez-Gaspar.
September (2023): e dis pas ça: Fillers in bilingual French children acquiring the null-subject property. Romance Turn 11, UNED Madrid (Spanien). Zusammen mit L. d'Aurizio, I. Silva Colaco, N. Müller und J. Stahnke.
Juli (2023): The role of internal and external factors for code-mixing: A study of early multilingualism in Germany with special reference to Catalan as a heritage language. AILA 23, Universität Lyon (Frankreich). Zusammen mit A. Jiménez-Gaspar.
Juni (2023): Subject omissions in monolingual French- and monolingual English- speaking children: Evidence for parameter hierarchies and consequences for intervention. 29. Linguistiktage der Gesellschaft für Sprache und Sprachen (GeSuS), Arbeitsgruppe Sprachwissenschaftliche Grundlagenforschung und ihre praktische Anwendung, Université Paris-Est-Creteil (UPEC), Paris (Frankreich). Zusammen mit J. Schneegans, T. Hojati, M. Lutkewitz und N. Müller.
Mai (2023): No crosslinguistic effects in variation: the case of attributive adjectives in Romance. 3. Workshop im Rahmen des DFG-Netzwerkes Optionality and Variation in Multilingual Syntax. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland).
Februar (2023): Preverbal, postverbal and null-subjects in Spanish: Comparing multlingual speaker groups and methods. XXIII. Deutscher Hispanistentag, Universität Graz (Österreich). Zusammen mit J. Stahnke, J. Cadórniga Martínez, A. Jiménez-Gaspar, E. Scalise und A. Sivakumar.
Januar (2022): Spanish, Catalan and German as heritage and majority languages in Germany and Catalonia: first results. Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).
September (2022): Untangling the factors for Spanish and French adjective placement in early multilingual acquisition. Workshop Optionality and Variation in Multilingual Syntax (OpVaMS). Bergische Universität Wuppertal.
Juni (2022): Spanisch als Deutsch als Herkunfts- und Umgebungssprachen: Faktoren für Sprachkompetenz.Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).
April (2022): Catalan-German Code-Mixing in early bilingual and trilingual acquisition: Catalan as a heritage language in Germany. 39 International Conference of the Spanish Society for Applied Linguistics (AESLA). Universidad de Las Palmas (Spanien). Zusammen mit Amelia Jiménez-Gaspar.
April (2022): The acquisition of the null subject parameter in Catalan as a heritage language. International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech. University of Louisiana at Lafayette (USA). Zusammen mit Caroline Daniel und Amelia Jiménez-Gaspar.
März (2022): Interne und externe Faktoren zur Sprachdominanz und Code-Mixing im (früh)kindlichen Alter: eine Studie zum Katalanischen als Herkunftsprache in Deutschland. Vortrag im Rahmen des LIMES-Kolloquium. Friedrich-Alexander-Universität Erlangen (Deutschland).
Februar (2022): Catalan as a heritage language in Germany: past, present and future. Vortrag im Rahmen der Forschergruppe BIBA (Bidirectional Effects of Bilingualism Across Ages). Universitat Pompeu Fabra (Spanien).
Januar 2022: Katalanisch als Herkunftssprache in Deutschland. Vortrag im Rahmen der Vorlesung über romanische Sprachen als Herkunftssprachen in Deutschland. Universität Hamburg (Deutschland).
Januar 2022: Attributive Adjectives in Spanish and French: Early multilingual acquisition and syntactic variation. 1stWorkshop im Rahmen des DFG-Netzwerkes Optionality and Variation in Multilingual Syntax. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland).
September 2021: Family language policies and family language in early bilingualism: language competence and language use in child-parent-interactions. Second International Symposium on Family Language Policy, Paris. In Zusammenarbeit mit A. Jiménez-Gaspar.
Juni 2021: On null subjects in the acquisition of French by trilingual children. Romance Turn 2020, Universität Ibiza. In Zusammenarbeit mit J. Stahnke & N. Müller.
Juni 2021: The early acquisition of third-person direct object clitics: Are Spanish and Catalan subject to cross-linguistic influence in multilingual children? Romance Turn 2020, Universität Ibiza. In Zusammenarbeit mit A. Jiménez-Gaspar & N. Müller.
Februar 2021 [verschoben]: Preverbal, postverbal and null-subjects in Spanish: Comparing multilingual speaker groups and methods. Hispanistentag, Universität Graz (Österreich). In Zusammenarbeit mit J. Stahnke, J. Cadórniga Martínez, A. Jiménez-Gaspar, N. Müller, E. Scalise und A. Sivakumar.
Januar 2021: Age of Onset, Language Dominance and dialectal Variation: Catalan copula Selection in locative Contexts with (non-)eventive Subjects. Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).
Oktober 2020: Not all simultaneous bilinguals are dominant in the community language and not all code-mix: Catalan as a heritage language in Hamburg. Many Paths to Language (MPaL), Max Planck Institute for Psycholinguistics, Nijmegen (Die Niederlanden). In Zusammenarbeit mit A. Jiménez-Gaspar.
September 2020: L’adquisició del català com a llengua d’herència en infants multilingües a la ciutat d’Hamburg. Katalanistentag 2020, Universität Chemnitz (Deutschland). In Zusammenarbeit mit A. Jiménez-Gaspar.
September 2020 [verschoben]: Untangling the factors towards language proficiency in Catalan as a heritage language in Germany: A cross-sectional study on language exposure, language proficiency, parental linguistic attitudes and parents’ wellbeing. International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism. Universität Zagreb (Kroatien). Zusammen mit E. J. Daussà, A. Jiménez-Gaspar & Renée Pera-Ros. Angenommen.
Juli 2020 [verschoben]: Der Erwerb attributiver Adjektive im Französischen und Spanischen als L3. XIV: Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG), Sektion Linguistik und DaF: Deutsch und romanischen Sprachen kontrastiv. Brückenschlag zwischen kontrastiv-typologischer Grammatikforschung und Fremdsprachendidaktik. Angenommen.
Juli 2020 [verschoben]: What we can learn from the multilingual child: The acquisition of German and French adjective placement in monolingual, bilingual, trilingual and multilingual children. XIV: Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG), Sektion Linguistik und DaF: Deutsch und romanischen Sprachen kontrastiv. Brückenschlag zwischen kontrastiv-typologischer Grammatikforschung und Fremdsprachendidaktik. In Zusammenarbeit mit N. Müller. Angenommen.
April 2020 [abgesagt]: Spanish attributive adjectives in three language modes: written discourse and spontaneous adult-to-adult and adult-to-child interactions. AESLA 38 - Congreso Internacional Asociación Española de Lingüística Aplicada, A Coruña (Spanien). Zusammen mit D. Castrillón Buitrago. Angenommen.
April 2020 [verschoben]: Attributive Adjectives in Spanish and French: Early multilingual acquisition and syntactic variation. 1st Workshop im Rahmen des DFG-Netzwerkes Optionality and Variation in Multilingual Syntax. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland).
März 2020: Untangling the factors towards language proficiency in Catalan as a heritage language in Germany: A cross-sectional study on language exposure, language proficiency, parental linguistic attitudes and parents’ wellbeing. 42. Jahrestagung der DGfS - AG1: Variation in heritage languages: Language contact vs. internal developments, Hamburg (Deutschland). In Zusammenarbeit mit E. J. Daussà, A. Jiménez-Gaspar & Renée Pera-Ros.
März 2020: Position and spell-out of subjects in French as a heritage language: a cross-sectional study of early bi-, tri- and multilingualism in Spain and Germany. 42. Jahrestagung der DGfS - AG1: Variation in heritage languages: Language contact vs. internal developments, Hamburg (Deutschland). In Zusammenarbeit mit J. Stahnke & N. Müller.
September 2019: Active bi- and trilingualism and its influencing factors. Language Maintenance in Migration Contexts, Essen (Deutschland). In Zusammenarbeit mit N. Sette, M. Hüppop und N. Müller.
Mai 2019: Frühkindlicher Trilinguismus mit Katalanisch in Spanien und Deutschland: Rezeptiver Wortschatz und Gebrauch der Kopulaverben ésser und estar. Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).
Mai 2019: Attributive adjectives in Spanish: early acquisition and corpus studies. Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).
März 2019: Meaning-form correlations in Spanish: The acquisition of Spanish attributive adjectives in early bi- and trilingualism. AESLA 37 - Congreso Internacional Asociación Española de Lingüística Aplicada, Valladolid (Spanien). In Zusammenarbeit mit M. Tirado Espinosa und N. Müller.
Oktober 2018: The position of subjects in bilingual and multilingual children. The view from the multilingual child: Linguistic Theory, Language Use and Language Strategies Outside School, Wuppertal (Deutschland).
Oktober 2018: The acquisition of SER and ESTAR in bilingual and multilingual children. The view from the multilingual child: Linguistic Theory, Language Use and Language Strategies Outside School, Wuppertal (Deutschland). In Zusammenarbeit mit D. Kleineberg.
September 2018: Proficiency Assessment and Language Competence. Workshop durchgeführt im Rahmen der internationalen Tagung Linguistic Theory in Second and Foreign Language Theory, Braunschweig (Deutschland).
September 2018: Age of onset and the acquisition of Spanish copula verbs in early and late bi- and trilingualism: the same but different. EuroSLA 28, Münster (Deutschland).
September 2018: El trilingüisme en edats primerenques amb català a Espanya i Alemanya: vocabulari receptiu i ús dels verbs copulatius ésser i estar. 26. Katalanistentag, Mainz (Deutschland). In Zusammenarbeit mit D. Kleineberg, N. Müller & A. Sivakumar.